XIII Johannes Tauler. 173
der himel vnd erden vnd alle creatiure von niht gemachet hat.
Sehent wir dis reht an, so sint vnser ougen selig eweclichen.
Lieben kint, die grossen pfaffen vnd die lesemeister disputierent,
weder bekenntnisse merer vnde edeler si oder minne. Aber wir wellent
5 nu allhie sagen von den lebmeistern. Also wir dar kummen, denne Süllen
wir aller dinge wohrheit wol sehen. Vnser herre sprach 'eins ist not'.
Weles ist nu dis eine, das als not ist? Das eine das ist, das du
bekennest din niht, das din eigen ist, was ein bist vnd wer du bist mit
dir selber. Vmb dis ein hastu vnserm herren also angest gemachet,
10 das er bluot switzete. Vmb das du dis eine nüt woltest bekennen,
so ruoft er an dem criutze 'got, min got, wie hast du mich gelossen!’
wanne das eine, des not ist, also gar von allen menschen solte verlossen
sin. Liebes kint, lo varn alles, das ich vnd alle lerer ie gelertent,
vnd alle würklicheit vnd schouwelicheit vnd hoch contemplieren, vnd
- 15 lerent alleine dis ein, das iuch das werde: so hant ir wole gearbeitet.
Dar vmb sprach vnser herre 'Maria het den besten teil vsserwelt.’
In der worheit, kttndestu dis alleine erlangen, so hettestu wol
erlanget nüt ein teil, sunder alles.
Dis eine ist nüt, das etteliche liute kunnent also vernunfticlicken
20 sagen von irme nihte vnd also demueticlichen, reht also obe siu die
edel tugent wesenlichen besessen habent; vnd die selben sint in irme
gründe noch grosser, wanne der tuom si. Dise wellent gros sin vnd
schinen; siu triegent die liute vnd aller meist sich selber: wanne siu
sint die, die in dem trüge in der worheit blibent
25 Kinder, diser grünt der ist wenig liutes bekant: zelent, das
drin menschen hie sint, die dis an gange. Dis ist nüt in dem gedanke
noch in der Vernunft: aber entriuwen, es hilfet gar wol dar zuo,
das man es steticlichen für sich neme vnd von Hisse kumme zuo
wesende: wan flissige uebunge die machet zuo lest formelich vnd
30 wesenlich. Also balde, also man eins vf sehendes gewar werde jnde-
wendig oder vssewendig, denne zuo hant sol man nider sinken in den
aller tiefesten grünt snelleclich sunder beiten. In dem gründe entsinke
in din niht. So kumment etteliche vnd sprechent 'ich tuon alle tage
dis oder das: ist das das leben vnseres herren?’ vnd alsus vnd also.
35 Liebes kint, haltest du von keime tnonde oder wise, die du getuon
malit, das das iut sülle sin, so wer dir vil weger, das du niut entetest
vnd kertest in das luter niht, niht tugen, niht vermugen, danne du in also
grosser würglicheit stuendest jndewendig vnd vssewendig vnd du dines
nihtes vergissest. Nu reden wir von dem vssern menschen. Sich an, was
40 bistu? wannen von bistu kummen? Von einer vnfletiger vnreiner fuler
boeser materien, die vngelustig ist an ir selber vnd allen menschen. Vnd
nu, was bistu worden? Ein vnreiner stinkender sag vol bahtes, vnd kein
so edel, so reine spise noch trang in dich kummt noch so schcene noch
so reine, es werde in dir stinkende vnde vnlidelich vnd smachende. . .
45 Nu hat got alle creaturen wider dine nature gesast, den himmel,
die sunne vnd die sternen. Nu friuret, dich; nu zuo Iieis, nu zuo
kalt; nu riffen, nu sne; nu ist ir wol, nu ist dir we; nu hunger,
21 in der worheit, wahrlich; 32 sunder beiten, unverweilt.