Das karolingische Staatswesen. II. Die Reichsversammlungen.
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Der Besuch der Reichsversammlung war für sämtliche Grofse, Bischöfe, Äbte
und Grafen nicht sowohl ein Recht, als vielmehr eine Pflicht.1 Die Ausschrei¬
ben des Kaisers, welche die Versammlung ankündigten, enthielten also für die
Grofsen einen Befehl,2 dessen Nichtbeachtung ihnen die Ungnade des Kaisers
zuziehen konnte;3 wer nicht besonders berufen war, brauchte auch Licht zu
erscheinen,4 doch war es sicherlich keinem Gro|sen, wie überhaupt keinem
freien Manne benommen, auch ohne besondere Einladung zur Jahresversammlung
sich einzufinden.5 Yon einer Beteiligung der versammelten Menge an den Be¬
ratungen und Beschlüssen dagegen ist keine Rede.
Bei gutem Wetter wurden die Versammlungen unter freiem Himmel, bei
schlechtem in bedeckten Räumen abgehalten. Dabei war darauf Rücksicht
genommen, dafs die vornehmsten Männer (seniores) und die minder Vor¬
nehmen (caetera multitudo) gesondert beraten konnten; je nach der Beschaffen¬
heit des vorliegenden Stoffes berieten die Seniores entweder getrennt in zwei
Abteilungen als Geistliche und Laien oder gemeinschaftlich. Die gemein¬
samen Beratungen, denen auch die minder Vornehmen beiwohnten, fanden in
Anwesenheit des Königs oder auch ohne denselben statt. Geistliche und Laien
safsen dabei auf besonders für sie hergerichteten Sitzen.6 Den Beratungs¬
stoff empfing der Reichstag durch den Kaiser; die Vorlagen betrafen, nach
Hinkmars Ausdruck, teils was der Kaiser durch göttliche Eingebung selbst
gefunden hatte, oder was ihm seit der letzten Versammlung kund geworden
1) Capit. (828) Leg. I, 329: exceptis episcopis, abbatibus, comitibus, qui ad placita nostra semper
venire debent; vgl. capit. miss. (803) c. 14 Leg. S. II, I, 116: Do episcopis, abbatibus, comitibus, qui ad pla-
citum nostrum non venerunt. Ohr on. moiss. 817 SS. I, 312: In ipsa aestate iussit (imporator) esse ibi conven-
tum populi de omni regno vel imperio suo apud Aquis, sedem regiam, id est episcopos, abbates sive
comites et maiores natu Francorum.
2) Das gebt aus den Quellen deutlich hervor, vgl. ann. Einh. 822 SS. I, 209: — cum optimatibus, quos
ad hoc evocare iusserat; ann. fuld. 858 SS. I, 371: condicto placito et designatis ad hoc specialiter comitibus.
Andere Stellen s. bei Waitz III, 580 n. 1.
3) Lupus von Ferneres schreibt ep. 18 Duchesne, Hist. Franc. SS. II, 738: Proinde videtur mihi
obediendum vobis esse — et ad generale placitum occurrendum, quod — incipiet Kal. Iul. celebrari. Sacris enim
regis obniti praesertim hoc tempore periculosum existimo.
4) Lupi ep. 78 Duchesne II, 766: Sacris domini regis non sum evocatus, propterea ad conventum non
veni. Literarum ipsarum exemplar dirigendum curavi, ut, si forte mentio de me incident, iuste me remansisse
possitis ostendere; vgl. ep. 79 p. 767: ad conventum non vocatus, nolui me ultro ingerere.
5) Vgl. Waitz in, 581 n. 1.
6) De ord. pal. c. 35: Sed nec illud praetermittendum, quomodo, si tempus serenum erat, extra, sin
autem, intra diversa loca distincta erant, ubi et hi abundanter segregati semotim et caetera multitudo separatem
residere potuissent, prius tarnen ceterae inferiores personae interesse minime potuissent. Quae utraque tarnen
seniorum susceptacula sic in duobus divisa erant, ut primo omnes episcopi, abbates vel huiusmodi honorificen-
tiores cleiici absque ulla laicorum commixtione congregarentur; similiter comites vel huiusmodi principes sibi-
met honorificabiliter a caetera multitudine primo mane segregarentur, quousque tempus, sive praesente sive
absente rege, occurreret; et tune pd. seniores more solito cleriei ad suam, laici vero ad suam constitutam curiam,
subselliis similiter honorificabiliter praeparatis, convocarentur. Qui cum separati a caeteris essent, in eorum
manebat potestate, quando simul vel quando separati residerent, prout eos tractandae causae qualitas docebat,
sive de spiritalibus, sive de saecularibus seu etiam commixtis.